۱۳۸۵ بهمن ۹, دوشنبه

ما ، زنان اجازه نمی دهیم از دانشگاه بیرون مان کنید

واقعاً نباید از طرح سهمیه بندی جنسی دانشگاهها تعجب کرد ، وقتی که اسم سازمان امور مشارکت زنان تبدیل به امور زنان و خانواده می شه ، وقتی که کار زنان بعد از ساعت 6 در اداره ها ممنوع می شه ، وقتی که مرخصی زایمان و ساعت شیردهی زنان شاغل بالا می ره ،‌بدون اینکه به وظیفه پدر در نگهداری از بچه ها هیچ توجهی بشه ، وقتی که با تنظیم خانواده مخالفت می شه و گفته می شه که کشور ما ظرفیت 200 میلیون نفر جمعیت رو هم داره ، وقتی که مجلس به اصطلاح، اصلاح طلب طرح سهمیه بندی جنسی در رشته های علوم پزشکی رو مطرح می کنه – سهمیه بندی که همین الان هم به صورت مخفیانه اعمال می شه - ، وقتی که همه اعضای کمیسیون آموزش و کمیسیون بهداشت مردندو تعداد نمایندگان زن مجلس انگشت شماره ،‌در چنین شرایطی نباید از هیچ چیز شگفت زده شد.
وقتی که دبیرستان می رفتیم پدرم همیشه به من و خواهرم می گفت : دخترحتماً باید درس بخونه تا بتونه کار پیدا کنه و مستقل باشه اما پسر درس هم که نخونه می تونه خودش رو اداره کنه . پدرم راست می گفت زن توی این جامعه باید خیلی تلاش کنه تا توانمندی های خودش رو به اثبات برسونه و تازه بعد از اون اگر هم تونست کار پیدا کنه باید با حقوق پایین تر از مردها کار کنه امکان ارتقا شغلی براش یه رویائه ،نمی تونه بچه هاش رو بیمه کنه و از حق تاهل و حق اولاد هم محرومه. دقیقاً به دلیل ایدولوژی زندگی خانوادگی که مرد رو نون آور خونه می دونه و از زن انتظار داره که با کارخانگی بی مزد خیال مرد رو از بابت زندگی خانوادگی و بچه ها راحت کنه تا بتونه در شغلش پیشرفت کنه ،از استعدادهاش استفاده کنه ،البته به قیمت عدم پیشرفت زنی که اگر یه روزی مرد ازش خسته شد با قوانین متعالی ! ایران می تونه چندتا زن دیگه بگیره یا زنش رو طلاق بده و اون وقت از زنی که همه عمر به گوشش خوندن که بهشت زیر پای مادرانه و اگر روزی دو ساعت از بچه اش غفلت کنه و به خودش بپردازه، بچه اش عقده ای و جنایتکار می شه ، بچه ها رو هم بگیره.
هدف طرح سهمیه بندی جنسی معلومه : زندانی کردن زن در حوزه خصوصی، مانع مشارکت اجتماعی و اقتصادی نیم از جامعه شدن و جلوگیری از رشد آگاهی زن ودر نتیجه طرح مطالبات فمنیسیتی .
در جامعه مردسالار ایرانی که زن همیشه آقا بالاسر مذکر داره- پدرش ، شوهرش یا برادرش و.. -، دختریکه هیچ امکان تفریحی نداره ، به تنها روزنه امیدی که وجود داره چشم دوخته : دانشگاه . برای این که حق بیرون رفتن از خونه ، حق استقلال ، حق کار کردن ،‌حق انتخاب همسر و حق لذت بردن از جوونی واستفاده از استعدادهاش رو به دست بیاره . به همین دلیل هم هست که طبق آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش ، موفقیت تحصیلی دخترها تو تمام مقاطع تحصیلی از پسرها بیشتره و آمار قبولی دخترها هم به طبع تو دانشگاه بالاتره .
بعضی ها دلیل بالابودن قبولی دخترها رو سربازی رفتن پسرها می دون .باید معلوم بشه که چند درصد قبولی ها بعد از سال دوم اتفاق می افته . چون پسرها هم دوسال برای کنکور دادن وقت دارن . آمار سازمان سنجش می گه 60 در صد قبولی دانشگاهها سال دومی ها هستن ، بعد سال اولی ها و بعد هم با اختلاف خیلی زیادی شرکت کننده های سال های بعد .علاوه براین می شه مثل همه کشورها سربازی رو بردارن و ارتش حرفه ای به وجود بیارن .من خودم حاضرم هرنوع حمایتی از برداشتن سربازی بکنم .در ضمن پسرها چیز خاصی رو از دست نمی دن دو سال سلابقه کار به دست می یارن ،و به جای اینکه عمرشون رو تو دانشگاه تلف کنن و به خیل تحصیل کرده های بیکار بپیوندن ، سراغ مشاغل پردرآمد می رن.
آقایون نگران نباشین، درسته که تعداد دخترها در مقطع لیسلانس بالاتره ،اما در رشته هایی که بازار کار خوبی دارند و همین طور در مقاطع تحصیلات تکمیلی و از همه مهمتر در بازار کار هنوز هم تعداد مردها بیش از زنهاست .
بعضی ها هم معتقدن که قبولی بیشتر دختر ها در دانشگاهها، دلیل افت تحصیلیه دانشجویانه. اولاً ، دختر هایی که در مدرسه افت تحصیلیه پایین تری داشتن، حالا چرا باید باعث بالا رفتن افت تحصیلی دانشگاه شده باشند؟ در ثانی باید تحقیق بشه ببینن در دانشگاه ،افت تحصیلی پسرها بیشتره یا دخترها؟
بعضی از طراحان این طرح فکر می کنن چون دخترها حاضر نیستند ،در شهرهای دور کار کنن ، و در ضمن برای کار به اجازه پدرو شوهر نیاز دارند ،‌ سرمایه های کشور که صرف آموزش اونها می شه ، به هدر می ره . آقایونی که نگران به هدر رفتن سرمایه های کشورن، برای این خیل تحصیل کردگان بیکار و خیل عظیم تر افرادی که در مشاغل نا مرتبط با رشته تحصیلی شان کار می کنن، فکری کردن ؟ در ضمن بسیاری از دخترهای دانشجو ،‌اهل شهرستان ها ی محرومن ،‌خوب بعد از اتمام تحصیلاتشان به شهر خودشان بر می گردن و اگر بتوانند کار پیدا کنن، به همشهریان خودشان خدمت می کنن .علاوه براین اصلاً چرا دختر تحصیلکرده باید از شوهر و پدرش برای کار کردن اجازه بگیره ؟ چرا به جای تغییر قانون ، صورت مسئله را پاک می کنین؟
همین طور که در بیانیه کمیسیون زنان تحکیم ، هم تاکید شده ، این طرح صراحتاً با اصل بیست و یکم قانون اساسی که ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی اون رو وظیفه دولت دونسته ، در تضاده.

۴ نظر:

m گفت...

فرناز ، خالهء مهدی :
رنگ آمیزی جدیدت مبارک عزیزم .

Unknown گفت...

زينب جون خدا خيرات بده ! نميشه قبل از اينكه از همه ي جاي ايران بيرونمون كنن نميشه ته و توي اين جنبش 8 مارس رو دربياري ببينيم جريانش چيه ؟!

بیتا یاری گفت...

این طرح از سال 82 مطرح شده و الان همون افرادی دنبال این طرح هستن که نمونه بارزش خانوم آلیا هستش که می گفت اجازه بدید شوهراتون زن دوم و بیشتر بگیرن تا مشکل ازدواج حل شه !!!!
معلومه که یه همچین افراد کم شعوری نسبت به جایگاه خودشون باید هم این طرحها رو پیگیری کنن !

به منم سر بزن
یک 22 خردادی
http://bitay.blogfa.com/post-13.aspx

http://bitay.blogfa.com/post-14.aspx

Unknown گفت...

اق.خانوم جان! چرا بيخودي رگ گردنتو سيخ ميكني!؟!؟
ما تو كلاس دوره ليسانسمون 10 تا دختر داشتيم ، از اين 10 تا فقط يكي رفت سركار. بقيه هم خانوادشون نذاشتن. خود من براي يكيشون كار پيدا كردم ، گفت شرمنده ، بابام اجازه نميده. خوب تو اين شرايط ، اين جور آدما برا چي برن درس بخونن، اونهم تو يك رشته فني آخه. مساله از جاي ديگه اي خرابه آبجي!